شمروخ الأراجوز 7
شكشكة شعرية غير دورية بالفحص والعامية

من ديوان أحزان الجميز – كتاب الشعر الثانى / 95
مين اللى عليه الدور

نتلاقى .. أول ما بتهرب أحلامنا من الضلمه نتفرق
أول ما تولف أوهامنا على النور مين اللى عليه الدور .. ؟
الغوله لابسة الفستان وبترقص على حيط الزور
تتمتق بالشعر الحر وتتحزم بالألوان تتغطى بحزام العدل وتتمطى حضن الأوطان
وانت .. على قدك .. سلطان .. خاطرك مكسور
الكل بيتخطى ويدوس على حدك تفتى وتجهز ردك على كل لسان كان
إلا اللى يخليك قدام نفسك إنسان متشمس بأنين الأحزان
متونس برنين النطره فوق صمت السرير
مين اللى عليه الدور الملك الهلك الغضبان
بيملس على خد الأطفال بحنان ويوالس كل شيطانبينقرش أودة نومه بدم رفاقه
المنفيين فى سراديب الزنزان ويراهن جيش الأمم المتحدة على سيف مسرور
مين اللى عليه الدور ؟ الزمن الزور دوار حريف
البحر ما عدش بيخجل م المقاديف والأم بتستخسر فى أولادها رغيف
والريف ؟ باع شرفه بعلبة بولوبيف .. الدم العربى ح يعوض فرق الأسعار
وأنت ؟ عامل فيها شريف بتصلى ف حوش الخمارة
بترتر شعرك بهموم الحاره .. تهتف بحماس الجهل لابو العريف
تحلم فى ليل الحرمان بالجاره وتولف بين آهات الشعر وكرابيج المأمور
مين اللى عليه الدور ؟ إنسان جدا .. كان جدك إنسان

حسبة برما
شعبان عبد الرحيم فى رفعت السعيد تطرح عبد العظيم رمضان تلاقيه رجب
لو ضفنا 3 سوسو واللى اتعلش نبوسه شرعى نلهف فوسه وندوشه بالأدب
ببركة عم كيمو بقى الترسوبريمو جديدة زاح قديمه فى خلطة لها العجب
وسيبك م الثقافة وسيبك م العلوم تفهم سر الحيافة وتعرف السبب
ليه الحزن معفن والبنك طلع حرامى وضمير البيه مجلفن ومن الصدا اتخرب
خفضت جناح الذل من الرحمة للخلان .. عفرت ذنوب السجان
داريت على عيب الزعماء الشجعان عشمان فى الوطن الزحمة المتهان
يطلع من بير النسيان .. يتباهى على كل الدنيا يفرج الصبر
وسيف مارى جرجس يهدى سر الخلق بآيات التوبة
وضلة شجرة جميزة حاتحور حروف الأيات السبعة
سر الديك المسحور فى لهيب الشمعة / الضى أسرار الوصل الباتعه للمستور .. الآاااه
الأى .. الممدودة فى عشق النيل الحى .. المكوى بلهاليب الفقر الناهش صر
ف لحم الناس / النى القابضة على جمر الفحر / الجاى .. حدى بدى
الميت مات ما صحاش .. النيل فات جثة جدك ما افتداهاش
فرعون ما غرقش نخلة مريم ما طرحتش ايزيس خطفوها العربان
الحجاج اتعلم حكمة أبو سفيان .. طاطى نهار الفيضان
طاوع فى نهار الفتح .. تفضل ع السطح ذنبك مغفور حجك مبرور

بقية حسبة برما
وامك رهنت حلقها وما لقتش المحامى اللى سبق سرقها واترقى فاتقلب
صبح له شورى رسمى سيوعى بس قومى وله جراية يومى من مأمور منتخب
عمال يقسم ويضرب وحاسبها ألف مرة خلا جواها بره مشرع الهرب
وفضل شعبان ورفضت على دق طار وطبلة بيزفوا بوش لعبلة الهبلة أم الشنب
بقت النقابة نادى والنادى صالة قمار ومودة السنة جدى النسوان ع الركب
وناركو بايتة باردة ولا اخبار الأدب
2002
تمكل كل نواحى الفلك .. تذلل عواصى الملك
تكسر كل قلوب الفرسان تتحكم تتأمر حتى لو محكوم مأمور
تلاقى الشعرا الغلمان يأتوك رجالا من كل عميق
وبكل طريقة وطريق خارجين من محاريق زنازينهم
ماليين من دم الأطفال زمامهم .. يغسلوا رجليك ندما
من هزايمهم بجميع أباريق الشعر التاجر منها والفاجر والمكسور
المقهور الخاطر والمغدور وساعتها .. يحل عليك الدور
1990

من نهنهات المشيب
عشمان فى إيه ؟ .. اللى فات كان رهن وقفاته .. مستنى إيه م اللى جاى بكره – الزمن فاته؟
لا عندك القدرة تخطى عشان تخطى معاه .. ولا اختشيت فى هواه
اللى اختشوا – ماتوا ؟ .. عشا الأديب الأريب ولحم إخواته

أراجوزات مصرية
مرازى وأهبل ماقبضتش علشان مانيش حريف فورى
لسانى فالت مارحمتش . كل اللى خدعك يا مغاورى .. عملت كوميدى
ماضحكتش .. حزنت .. مانفعتش ثورى . وعشان نكشت
وما كتمتش شطبونى من كشف الدورى

شكشكة
المخبر كالح الملامح
أبو وش كالح .. ومخ سايح .. صاحب قضية خاصم وصالح.. واللعبة هية .. مش متدارية .. على سلك قومى .. عمل مقاومى .. بجيوب شامية شغيل مياومى .. بسركى يومى .. أو بالماهية
فى حب شعبه .. رقص مراكبه .. فى بار صفية
أبو وش كالح .. وش الفضايح .. صاحب رسالة على قد شوفه .. يشحت حروفه.. يكتب مقاله
يعيب يلطش .. وكإنه بينكش فى كوم زيالة ولسانه مدفع .. لمن سيدفع .. قيمة الحوالة
أديب قرارى .. يأخد المصارى ويعيش عوالة
فنان وزارى .. خبرة استشارى .. وله أساس .. من فتح غية .. لديموقراطية .. بمزاج حماس
يقيد شموعه .. يعلن شيوعه .. فى ميكروباص .. دخل التجمع عفريت وبعبع .. لناس بناس
أبو وش كالح .. وقلب ماسح . وعينين عماص .. يندب فيهم .. ولا رحمة بيهم .. فردين رصاص
حسب اللى جارى .. عمل يسارى

فى حب مصر
طول الليل .. مخاضمانى القصايد طول الليل يأحاول اتذكر إسمى
محل ميلاد .. أول مرة كتبت الشعر صوت أولادى .. أسماء أحقادى .. مش قادر
طول الليل .. متعلق من عرقوب الماضى .. باعافر على طرف لسانى بيبهت إسم بلادى صحيت
مش فاكر أيها حاجة غير صفارة قطر بيخنفها
صريخ أطفال .. له طعم وريحة – اللحم الانسانى .. المحروق
سلك مجارى .. جيش الخلاص .. سلم فامن .. باسم الغلابة .. أكل جلاس
والبمب فرقع .. فكت فلسع .. قلع اللباس بقى للحكومة .. شحم البارومة .. كعب المدارس
أبو وش كالح .. ناصح وفالح .. فى زمن تعيس كتابه كتبه .. نقاده عجيبه .. نعجة وتيس
يزعق يهلفط .. يفتى يلخبط .. تبن ف دريس ولأنه سلم .. نمرة المعلم .. قنع بكيس
مليان منقى .. مشمش دمشقى .. ولبان باريس قال للبهايم .. من فيكو يفهم .. فى الهردبيس
قالت الحويطة .. بنت العبيطة .. هو العريس
ولإنه دركى .. وباسم حركى .. وتاريخ تعيس صبى العوالم .. افارح مياتم بصبح بفيس
يكون بعونه .. خلفوا ظنونه .. فتحو الهويس والموجة طاحت .. والريحة فاحت .. اتاريه خسيس
أخر المتمه .. أبو نص همة .. قال لك نهيص .. فيه موجه جاية .. مالهخاش هوية .. ولا فيه بصيص
فبدال ما نرجع .. نروح نطبع .. ناكر سريس

الخرابيش
وكأن جميع الشعرا مخدات ريش .. وانا وحدى اللى بخرابيش علشان خربشت عساكر ولصوص ياما
بقد ما غنيت وكتبت نصوص ، وهبشت الكدبه من الكتاب الكتبه ومن السياسيين المنتفعين من كل ملة ودين .. سوا م اليسار أو م اليمين
لذلك باعذر وباسمح كتاب التقارير الأدبية والشعرية ونقاد المقالات الأمنية اللى بينسوا يذكروا إسمى وشعرى عمدا فى كتابتهم وكتبهم العلنية أو تصريحاتهم الصحفية .. وكفاية عليه فاركرينى ( بالخير ) فى ( مقالاتهم ) السرية ! على فكرة أنا أطيب من شعرى كتير .. ولذلك حبسنى عبد الناصر ( الوطنى ) وشعراوى ( الاشتراكى ) والسادات ( الديموقراطى )، وبكل غباوة المنحوس المتعوس ضيعت بكل بساطة ميزة إنى كنت فى يوم م الأيام محبوس ، وما حولتش أيام سجنى فى بنوك الأنظمة والأجهزة لشيكات وفلوس !! وآهى الفرصة الظاهرة ضاعت ولا حد عاد بيفكر يحبسنى الآن
يمكن لجل ما عادش عندى اللى اخسره إلا حبى للوطن اللى حتى الآن ماكهنيش ! مع إنى ضلى تقيل
لكن وحياة العيش والملح يا صحبى أنا شعرى حنين على كل شري ونبيل .. عمرى ما خربشت غير كل جبان وغبى وكداب وعويل .. صدقتنى .. وحاول تسمع لحنى الطيب تحت النغم العدوانى .. لأنه ما كانش فى إمكانى بعد اللى أنا عشته وشفته من الكانى والمانى .. غير إنى ودفاعا عن ذات نفسى وكيانى .. وعن وطنى اللى ادانى كافة ما أحيانى بيه، وبلانى، من ناس وأصحاب وأغانى
انى اتحامى بخرابيش الشعر الإنسانى.
من اخر حدود الزحل

ثلاث مشاهد من رصيف مصرى فى … رباعيات وربع

محلاك يا مسكينة وانتى راجعة مبسوطة بالألف عيش والكرنبة وشروة القوطة
من بعد غلب الميكروباص .. والشغل .. ح ترطبى البيت بضحكة ولو زغنطوطة
وانتى فى ليلك نهارك جته مشموطة
أستاذه دكتوره فى التفصيص وفى التقوير على الرصيف فاتحة معهد فنى للتقشير
كوسة بدنجان – بسلة ف إيدها زى الفيم لو كان هناك علم – كان تبقى وزر تصدير
آخر سلالة عمار أرضك يا مصر – بخير
ما ألذه طبق الفول على الصبحية بالبصلة والفلفلة مع صحبة العربية
من غير ميعاد احتماعنا الكل شبه الكل ح يكون صباح فل .. كيف ؟ من غير ملاغية
فين ما تولوا وجوهكم .. طبلية